Dostawczak rekordowej wagi ciężkiej

Aż 12 ton i 300 kilogramów ważył samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Przeładowany do granic możliwości pojazd przewoził owoce i warzywa z Polski do Rumunii. Dalszą jazdę nim uniemożliwili podkarpaccy inspektorzy transportu drogowego. 

Dostawczak rekordowej wagi ciężkiej został zatrzymany do kontroli drogowej w środę, 13 czerwca na odcinku drogi krajowej nr 94 w miejscowości Parkosz (powiat dębicki). Pojazd zainteresował inspektora z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Rzeszowie, który patrolował trasę służbowym motocyklem. Z uwagi na podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej, został skierowany na punkt kontroli wagowej.

Kierowcą dostawczaka był rumuński kierowca. Przewoził on m.in. kalafior i banany z Polski do Rumunii. Dopuszczalna masa całkowita określona została w dowodzie rejestracyjnym pojazdu na 3,5 tony. Jego ładowność wynosiła 700 kilogramów. Wynik ważenia dostawczaka znacznie przerósł wstępne przypuszczenia inspektorów. Rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła bowiem aż 12 ton i 300 kilogramów. Natomiast nacisk drugiej osi pojazdu wynosił 10,2 tony.

Dodatkowo, podczas kontroli stanu technicznego pojazdu, inspektorzy stwierdzili wycieki płynów eksploatacyjnych i dokonanie zmian konstrukcyjnych poprzez dołożenie dodatkowych piór resorów. Modyfikacja ta miała na celu przystosowanie samochodu do przewozu nadmiernej ilości towarów.

Kontrola drogowa niechlubnego rekordzisty wagowego zakończyła się odholowaniem pojazdu na parking strzeżony do momentu rozładunku nadmiaru towaru oraz usunięcia jego defektów technicznych. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i ukarali rumuńskiego kierowcę mandatem w wysokości 1000 złotych.

W momencie zatrzymywania do kontroli i ważenia, dostawczak miał duży problem z ruszeniem z miejsca oraz hamowaniem. Tak rażące przeładowanie pojazdu stwarzało zagrożenie bezpieczeństwa dla jego kierowcy i pozostałych uczestników ruchu. Przeładowany pojazd ma bowiem zdecydowanie dłuższą drogę hamowania i zaburzone właściwości trakcyjne.